Langkah berjaga-jaga untuk teknologi terkini Alkaline Dry Battery

- 2021-08-11-

Bateri seng-mangan alkali boleh dicas semula (bateri seng-mangan alkali boleh dicas semula) Bateri seng-mangan alkali yang diperbaiki yang boleh digunakan berulang kali dengan mengecas, disebut sebagai RAM. Struktur dan proses pembuatan bateri jenis ini pada dasarnya sama dengan bateri mangan zink alkali.
Untuk dapat dicas semula, bateri telah diperbaiki berdasarkan bateri zink-mangan alkali: â ‘Meningkatkan struktur elektrod positif, meningkatkan kekuatan cincin elektrod positif atau menambahkan bahan tambahan seperti pengikat untuk mengelakkan elektrod positif dari bengkak semasa mengecas dan melepaskan; â¡¡ Melalui elektrod positif Doping untuk meningkatkan kebolehbalikan mangan dioksida; â € ¢ Mengawal jumlah zink sebagai bahan aktif elektrod negatif, dan mengawal pembuangan mangan dioksida pada 1 elektron sahaja; â € £ Tingkatkan lapisan pengasingan untuk mengelakkan zink dendrit menembusi lapisan pengasingan dan litar pintas semasa bateri dicas.
Prestasi kitaran pengecasan bateri zink-mangan alkali yang boleh dicas semula lebih rendah daripada bateri sekunder tradisional, dan sistem pengisian cas mempunyai pengaruh yang besar terhadap hayat kitaran bateri. Hayat kitaran pengisian dan pelepasan penuh hanya sekitar 50 kali. Jangan berlebihan semasa menggunakan bateri seperti ini, pelepasan cetek dapat meningkatkan jangka hayat bateri. Tindak balas pelepasan bateri adalah sama dengan bateri primer zink-mangan alkali, dan tindak balas tindak balas pelepasan terbalik berlaku semasa pengecasan:
MnOOH + Zn (OH) 2â † ’Zn + MnO2 + H2O
Kerana jangka hayat bateri yang pendek, pengembangannya terhad. Hanya beberapa syarikat di Amerika Syarikat dan Kanada yang mempunyai pengeluaran berskala besar di dunia. negara saya juga mengeluarkan bateri seperti itu, tetapi jumlah pengeluaran dan eksportnya kecil.


kapasiti
Thekapasiti of alkaline batteries is higher than that of carbon batteries. The reason is that the manganese dioxide used as the cathode has higher purity and density, and the internal parts (such as electrodes) are smaller in volume, which also frees up space, which helps increase thekapasiti. Thekapasiti is 3 to 5 times more than that of carbon batteries. However, thekapasiti of alkaline batteries will decrease as the output current increases. For example, the same battery can have akapasiti of 3000mAh at low output current, but when used in a load of 1A current, thekapasiti will only be 700mAh, which is less than 1/4 of the original.
voltan
Kekuatan elektromotif (e.m.f) bateri alkali tunggal, iaitu voltan apabila tidak ada beban umumnya 1.5V, tetapi dengan mangan dioksida dan zink oksida yang berbeza, voltan akan berbeza antara 1.5V dan 1.65V. Apabila beban disambungkan, voltan akan turun dengan peningkatan arus keluaran, dan voltan akan turun menjadi sekitar 1.1V hingga 1.3V di bawah beban normal.
Semasa
Alkaline batteries can output more current than carbon batteries, but smaller than ordinary storage batteries. Alkaline batteries with largerkapasiti can output larger currents because the electrode area increases and more substances can produce chemical reactions at the same time. Excessive current will heat up the battery during the discharge process. Generally, AA batteries can output 700mA current without heating up significantly, while larger models of C and D batteries can withstand greater current without heating up significantly.

Elektrolit bocor
Bateri alkali yang disimpan untuk masa yang lama akan membocorkan elektrolit. Kerana elektrolit adalah bahan alkali yang menghakis, kalium hidroksida, ia akan merengsakan mata, saluran pernafasan dan kulit; elektrolit juga akan menghakis logam dan merosakkan bahagian elektronik, jadi Elektrolit yang bocor dari bateri juga boleh merosakkan produk yang menggunakan bateri, terutamanya produk elektronik.
Jangan mengecas bateri alkali
Mengecas bateri alkali juga boleh menyebabkan bateri bocor elektrolit, atau bateri pecah. Sebilangan kecil bateri alkali dirancang untuk dicas semula, tetapi hanya boleh dicas dengan arus yang agak kecil. Selalunya memerlukan sehari penuh atau lebih untuk mencapai kesan pengecasan yang jelas, dan jumlah pengisian semula tidak banyak, yang cukup menyusahkan. Oleh itu, sukar didapati di pasaran. Terdapat juga pengecas yang mendakwa dapat mengecas bateri alkali sekali pakai biasa, tetapi produk tersebut tidak dapat menjamin prestasi bateri yang dicas sepenuhnya.
Use batteries of the same model andkapasiti
Semasa menggunakan lebih daripada satu bateri, gunakan model yang sama atau bateri jenama yang sama; elakkan mencampurkan bateri lama dan baru. Jika tidak, risiko kebocoran elektrolit akan meningkat.
Simpan secara berasingan apabila tidak digunakan
Apabila peranti yang dikendalikan bateri tidak digunakan, bateri harus dikeluarkan dan disimpan secara berasingan untuk mengelakkan kerosakan pada peranti yang dikendalikan bateri apabila elektrolit bocor terlalu lama.