Bateri alkali pernah anda gunakan?

- 2021-08-04-

Bateri ada di mana-mana dalam kehidupan kita. Mereka selalu tersembunyi dalam peralatan elektrik, jadi anda hampir tidak dapat merasakan keberadaannya. Tetapi tanpa bateri, sangat mustahil, sebesar TV, penghawa dingin, pemanas air, dispenser air, dll. Komputer, sekecil telefon bimbit, alat kawalan, mikrofon, alat urut, gunting rambut bayi, kunci pintu dan beberapa alat perubatan kecil , bateri adalah jantung mereka! Pada masa lalu, ketika teknologi kurang berkembang, semua orang menggunakan bateri karbon yang murah dan tidak dapat digunakan, yang sering menyebabkan kebocoran cecair dan peralatan elektrik yang rosak. Setelah lebih dari sepuluh tahun kemajuan revolusi, teknologi bateri telah berkembang ke generasi keempat- ------ Pada zaman bateri alkali, anda yang mengikuti zaman, adakah anda sudah menggunakanbateri beralkali?
Bateri alkali, elektrod positif adalah elektrolitik mangan dioksida, dan elektrod negatif adalah serbuk zink. Perbezaan dari badan dicetak permukaan bateri ialah label jenis mempunyai perkataan LR dan ALKALINE. Bateri alkali adalah 4-7 kali kapasiti bateri karbon, dan harganya 1.5-2 kali ganda daripada bateri karbon.

Bateri alkalisesuai untuk kapasiti pembuangan besar dan penggunaan jangka panjang. Rintangan dalaman bateri lebih rendah, jadi arus yang dihasilkan lebih besar daripada bateri zink-mangan umum. Konduktif adalah batang tembaga, dan cangkang luarnya adalah keluli. Ia selamat dan boleh dipercayai dan tidak perlu dikitar semula. Contohnya, Changhong bebas merkuribateri alkali. Based on its environmental protection and high current characteristics, but now alkaline batteries are used more. Bateri alkali are especially suitable for high-current electrical appliances, such as digital cameras, toys, shavers, wireless mice, etc.

Since the outer casing of the carbon battery is a zinc cylinder as the negative electrode, it must participate in the chemical reaction of the battery, so it will definitely leak after a long time, and it will leak after a few months of poor quality. The outer casing of the bateri alkali is made of steel, and Does not participate in chemical reactions, so alkaline batteries rarely leak, and the shelf life is more than 5 years.