Penggunaan bateri bercampur mempunyai banyak kelemahan

- 2021-07-31-

Dalam kehidupan moden, bateri telah banyak digunakan dalam pelbagai peralatan elektrik dan menjadi sumber tenaga elektrik. Peranti elektronik yang biasa digunakan seperti alat kawalan jauh dan mainan elektrik dalam kehidupan seharian pada dasarnya menggunakan bateri kering sekali pakai, jadi bateri kering sepertibateri beralkali and carbon batteries are also common in people's daily lives. However, there is not much difference in appearance between bateri beralkali such as AA and AA batteries and carbon batteries, and some users may mix them. Can these two batteries be mixed? The answer is of course no.
Sejakbateri beralkali and carbon batteries have different positive electrodes, negative electrodes, and electrolytes, their operating voltages and power storage are different. Generally speaking, the capacity of bateri beralkali is five to six times that of carbon batteries, and the current is larger than that of carbon batteries. In fact, even if it is the same alkaline battery, or the same carbon battery, the old and new ones cannot be mixed.
   Bateri alkalidan bateri karbon adalah bateri sekali pakai dan tidak boleh dipanaskan atau dicas, jika tidak, ia boleh meletup. Sekiranya perkakas tidak digunakan untuk waktu yang lama, bateri harus dikeluarkan dalam masa yang lama, dan daya harus dimatikan setelah digunakan, untuk mengelakkan bateri terus habis dan menyebabkan reaksi kimia yang tidak baik dalam bateri menyebabkan kebocoran.
Di samping itu, apabila bateri baru dan lama selari, voltan bateri baru lebih tinggi, dan voltan bateri lama lebih rendah. Apabila dicampur, bateri baru akan mengecas bateri lama dan menghabiskan kuasa bateri baru; dalam sambungan siri, rintangan dalaman bateri lama akan berubah. Rintangan dalaman bateri baru rendah. Semasa mengosongkan, bateri baru menggunakan kuasa pada rintangan dalaman bateri lama, dan bahkan boleh mengecas bateri lama secara terbalik.
Sebab mengapabateri beralkalidan bateri karbon tidak boleh dicampur sama dengan sebab mengapa bateri lama dan baru tidak boleh dicampur. Semuanya kerana kapasiti bateri, arus dan voltan tidak digunakan. Sekiranya dicampur secara paksa, ia hanya akan menyebabkan penggunaan kuasa bateri yang berlebihan, jangka hayat yang lebih pendek dan bahkan kebocoran.