Pengenalan bateri kering beralkali

- 2021-07-31-

Bateri kering beralkaliadalah sejenis bateri pakai seumur hidup, yang diperbaiki berdasarkan bateri asid mangan seng biasa. Juga dikenali sebagai bateri kering mangan alkali. Bentuk dan ukurannya sama dengan bateri mangan biasa. Kerana peningkatan prestasi mereka, mereka sering digunakan sebagai sumber kuasa kilat.
Bahan elektrod negatif daribateri kering beralkaliialah zink, elektrod positif adalah mangan dioksida, elektrolit adalah larutan natrium hidroksida atau kalium hidroksida, dan bahan elektrod positif adalah batang karbon. Di tengah strukturnya terdapat elektrod positif yang terbuat dari batang karbon, yang dibalut dengan bahan serat yang diresapi dengan larutan natrium hidroksida atau kalium hidroksida, dan bahagian luarnya dibungkus oleh mangan dioksida, dan akhirnya silinder zink merupakan elektrod negatif. Cangkang luar bateri terbuat dari logam lengai atau plastik dan disambungkan ke elektrod positif, dan elektrod negatif bateri disambungkan ke bahagian bawah bateri melalui pin pemungut.
Ungkapan bateri adalah (-) Zn | NaOH | MnO2 (C) (+)
Tindak balas bateri
Tindak balas anod Zn + 4OH - 2eâ † ’ZnO22- + 2H2O
Tindak balas katod MnO2 + H2O + eâ † ’MnO (OH) + OH-
Jumlah reaksi Zn + 2MnO2 + 2OH-â † 'ZnO22- + 2MnO (OH)
Voltan operasi biasa sebanyakbateri beralkalisama dengan bateri zink-mangan asid biasa. Bateri alkali mempunyai jangka hayat yang panjang, kapasiti besar, rintangan dalaman yang rendah, dan tidak akan bocor setelah sekian lama seperti bateri kering, jadi ia adalah pilihan pertama untuk audio peribadi, kamera dan sumber kuasa lain.