Perlindungan bersih dan persekitaran akan menjadi arah pengembangan bateri tenaga baru

- 2021-07-20-

Dengan latar belakang bahawa kenderaan tenaga baru telah menarik perhatian banyak pihak, seluruh industri bateri, termasuk bateri asid plumbum dan bateri lithium, telah disukai oleh modal. Pada separuh pertama tahun ini, output kenderaan tenaga baru negara saya telah meningkat sepuluh kali ganda, dan pasaran bateri yang sesuai juga telah meningkat. Wartawan mendapati dalam penyiasatan dan wawancara bahawa pendapat industri bateri semasa mengenai pengembangan bateri yang boleh digunakan semula, bersih dan mesra alam cukup disatukan, tetapi ada arah yang berbeza dalam pemilihan laluan teknikal tertentu, yang akan memupuk banyak kemungkinan untuk bateri China inovasi industri.
Strategi bateri tenaga baru jelas
Pada tahap kebijakan makro, kedudukan kebijakan untuk pengembangan industri bateri di bawah strategi tenaga baru sangat jelas. Baru-baru ini, dilaporkan bahawa untuk mempromosikan pengembangan industri automobil tenaga baru negara saya, Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat akan mengatur dan merumuskan idea pengembangan bateri kuasa, dan diharapkan dapat memberikan sokongan yang kuat dari dasar industri, subsidi kewangan, dan insentif cukai. Dasar-dasar nasional dan tempatan yang lain juga terus diperkenalkan.
Pada Forum Inovasi Teknologi Bateri yang diadakan pada 27, kedua-dua kalangan teori dan praktikal percaya bahawa pengembangan bateri tenaga baru adalah satu-satunya cara bagi negara untuk melaksanakan strategi tenaga baru. Dia Zuoxiu, ahli akademik Akademi Sains China, percaya bahawa dengan giat mengembangkan "tenaga hidro + tenaga angin + loji tenaga simpanan solar + dipam" adalah satu-satunya pilihan untuk menyelesaikan sepenuhnya masalah tenaga semasa di China. Industri bateri perlu dikembangkan dengan sewajarnya, termasuk bateri simpanan tenaga dan bateri kenderaan tenaga baru.
Sebenarnya, medan bateri tenaga baru domestik semasa telah mencapai kemajuan pesat. Menurut data Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat, pada separuh pertama tahun ini, industri bateri lithium-ion negara saya (termasuk bateri, bahan anod dan katod, pemisah, elektrolit, dan peralatan khas, dll.) mengekalkan pembangunan yang stabil, dengan nilai output hampir RMB 40 bilion. Struktur industri dan teknologi baru Titik terang muncul dalam aplikasi.
Pelbagai laluan teknikal boleh dilakukan
Dalam kesejahteraan keseluruhan industri, wujudnya beberapa laluan teknikal dalam industri akan memupuk pelbagai kemungkinan dalam industri ini.
Seorang wartawan dari China Securities News mendapati dalam penyelidikan dan wawancara bahawa, sebagai teknologi matang, bateri asid plumbum masih mencari ruang untuk pengembangan di pasaran. Walaupun sebahagiannya dimampatkan oleh pengembangan bateri litium yang berkembang pesat, teknologi yang matang dan stabil dan peningkatan standard persekitaran telah memberi industri Perusahaan terkemuka di China telah membawa peluang pembangunan. Mengshi Technology, sebuah syarikat tersenarai yang turut serta dalam pameran tersebut, menyatakan bahawa bateri asid plumbum dalam keadaan stabil dan selamat. Pada masa ini, industri ini tidak perlu bimbang dengan penggunaan bateri litium. Pada masa ini, syarikat mempunyai pesanan yang mencukupi untuk bateri asid plumbum. Shen Weixin, ketua Shanghai Haibao Special Power Supply Co., Ltd., percaya bahawa setelah pembetulan, pengembangan industri bateri asid plumbum secara beransur-ansur menjadi lebih masuk akal, tetapi industri ini masih perlu melakukan usaha perlindungan alam sekitar dan berlesen pengeluaran. Perkembangan industri yang pesat masih menghadapi pelbagai masalah.
Selain dari pertikaian jenis bateri, terdapat banyak laluan teknikal dalam bidang bateri lithium-ion sahaja. Yang Li, seorang profesor di Universiti Shanghai Jiaotong, menganalisis bahawa saat ini terdapat banyak laluan teknikal dalam bidang bateri litium. Dari perspektif bahan positif dan negatif bateri lithium-ion dan elektrolit bateri, terdapat banyak laluan teknikal di dalam dan luar negara. Pada pandangannya, kepelbagaian laluan teknikal memihak kepada kemuncak inovasi.
Ini juga telah disahkan dalam industri. Sebagai contoh, Jiaxing ReachTop Battery Power Technology Co., Ltd., syarikat itu mendedahkan bahawa ia telah berjaya mengembangkan elektrolit litium heksafluorofosfat berkualiti tinggi, yang diharapkan dapat mengatasi pengeluar asing terkemuka di industri ini. Dilaporkan bahawa elektrolit dapat memastikan bahawa bateri tidak akan cacat di bawah ujian kitaran suhu tinggi. Sebagai tambahan, syarikat ini sedang mengkaji dan bereksperimen dengan bahan tambahan yang mengandungi fluor dalam elektrolit bateri litium, dan diharapkan dapat mencapai hasil yang lebih baik.