Apakah faedah menggunakan bateri mesra alam?

- 2021-07-20-

Mengapa menggunakan bateri mesra alam?
Bateri sampah yang kecil menjadikan setiap aspek otak menyusahkan. Masalah lama kesukaran mengitar semula dan membuang telah ditimpa oleh semua pihak. Dalam wawancara dengan wartawan semalam, beberapa orang yang bertanggungjawab di bahagian perlindungan alam sekitar percaya bahawa sebab utama pencemaran bateri tradisional ke alam sekitar adalah kerana ia mengandungi merkuri. Dalam kes ini, jalan pintas pada tahap ini adalah untuk mempromosikan penggunaan bateri mesra alam yang tidak mengandungi merkuri.

1. Bateri mesra alam adalah bateri bebas merkuri
Apakah bateri yang mesra alam? Wartawan itu mendapati dalam siasatan dalam beberapa hari ini bahawa banyak warganegara tidak memahami perkara ini. Sebenarnya, bateri mesra alam adalah bateri bebas merkuri. Definisi nasional bateri bebas merkuri adalah bahawa kandungan merkuri dalam bateri kurang dari 0,0001% dari berat bateri, dan makna rendah merkuri bermaksud bahawa kandungan merkuri dalam bateri kurang dari 0,025% dari berat bateri. Seawal tahun sebelumnya, sembilan kementerian dan komisen termasuk Majlis Industri Ringan Nasional China telah bersama-sama mengeluarkan dokumen yang menyatakan bahawa mulai 1 Januari 2001, semua produk bateri domestik dan asing (termasuk bateri yang sepadan dengan peralatan elektrik) yang memasuki pasaran domestik akan dijual dalam satu-satu Semua bateri mesti ditandai dengan kandungan merkuri (kaedah untuk menandakan kandungan merkuri produk bateri belum diterbitkan dalam standard nasional, dan pengeluar bateri perlindungan alam sekitar domestik mempunyai label yang berbeza, termasuk rendah merkuri, tidak ada merkuri atau merkuri sifar dan merkuri sifar), Bateri tanpa kandungan merkuri tidak dibenarkan memasuki pasaran. Dengan cara ini, ketika kita membeli bateri, kita hanya perlu melihat kandungan merkuri bateri untuk mengetahui apakah itu bateri yang mesra alam.

2. Bateri mesra alam dapat mengurangkan tekanan persekitaran
Jadi mengapa menggunakan bateri mesra alam? Setiausaha Jeneral Wang dari Persatuan Industri Baterai China mengatakan dalam wawancara telefon dengan wartawan bahawa dalam pengeluaran bateri tradisional, merkuri digunakan sebagai penghambat kakisan untuk bateri (bateri bergantung pada tindakan kimia, dan secara umum, mereka menggunakan kakisan untuk menghasilkan elektrik), penggunaan merkuri dapat meningkatkan prestasi pelepasan dan prestasi penyimpanan bateri, tetapi jika sisa bateri tidak ditangani dengan baik, merkuri di dalamnya akan meresap ke dalam tanah dan air dan memasuki kitaran alam, membawa pencemaran ke Alam sekitar.

3. Prestasi kos tinggi bateri mesra alam

Sebenarnya, bagi kebanyakan pengguna, sambil memperhatikan perlindungan alam sekitar, mereka lebih mementingkan faedah.
Setiausaha Jeneral Wang dari Persatuan Industri Bateri China memberitahu wartawan bahawa bateri mesra alam jauh lebih jimat daripada bateri biasa. Pertama sekali, bateri mesra alam yang kini dihasilkan di China adalah bateri alkali, yang mengandungi 2-4 kali daripada bateri biasa. Walaupun harganya lebih tinggi daripada bateri biasa, tetap berbaloi untuk membeli bateri mesra alam secara perbandingan. Lebih penting lagi, ia kondusif untuk perlindungan alam sekitar. Walaupun ia ditinggalkan secara tidak sengaja di alam liar, ia tidak akan mencemarkan air dan tanah kerana kebocoran merkuri.

4. Bateri merkuri akan hilang dalam 4 tahun

Seawal pertengahan 1990-an, pelbagai kementerian dan komisen nasional merancang secara aktif untuk bateri bebas merkuri dan rendah merkuri di bawah bimbingan pakar dari semua pihak. Setiausaha Jeneral Wang berkata: Menurut keadaan sebenar, negara saya akan pertama kali mencapai rendah merkuri dan kemudian secara beransur-ansur bebas merkuri.