Tiga petunjuk bateri kering.

- 2021-05-26-

1. Voltan nominal, secara amnya, adalah voltan terminal jalan semasa operasi normal, secara tegas, ia adalah voltan purata masa dari nilai voltan bateri baru hingga nilai voltan terendah. Voltan bateri baru atau bateri yang baru dicas akan sedikit lebih tinggi daripada voltan pengenal, dan ia akan jatuh ke nilai ini sejurus selepas digunakan, dan selepas itu ia boleh kekal pada nilai ini. Apabila voltan lebih rendah daripada ini, voltan bateri akan turun dengan cepat sehingga tidak dapat lagi digunakan.


2. Kapasiti: Tenaga elektrik bateri, umumnya mAh, 500mAh bermaksud bahawa bateri habis pada arus 50mA dan dapat berfungsi selama 10 jam. Jenis pengukuran ini kasar, kerana waktu kerja tidak berkadar linear apabila bateri berlainan jenis habis pada arus yang berbeza. Oleh itu, kapasiti bateri yang lebih tegas dinyatakan dalam seberapa banyak rintangan ohmik dapat dikeluarkan dan berapa lama, dan terdapat perbezaan kaedah pelepasan seperti berterusan, jurang, dan jangka pendek. Sebagai contoh, untuk bateri alkali jenama tertentu, untuk muatan 10 ohm, masa pelepasan berterusan hingga 0.9 volt ialah ‰ 20 jam; untuk beban 1.8 ohm, masa pelepasan adalah 15 saat seminit, dan jumlah pelepasan hingga 0.9 volt â ¥ 60 660. Keadaan pelepasan yang pertama setara dengan perakam pita yang lebih besar atau mainan elektrik biasa, dan yang terakhir serupa untuk mengecas kilat. Semakin banyak bateri baru dan berkualiti tinggi, semakin baik barisan kapasiti.


3. Tempoh penyimpanan dan kadar pelepasan diri. Secara amnya, bateri sekali pakai mempunyai masa penyimpanan, kira-kira 2-3 tahun. Ini disebabkan oleh kesan pelepasan bateri di tempat bebas. Oleh kerana kadar pelepasan diri yang tinggi dari bateri yang boleh dicas semula, kadar pelepasan diri secara amnya diberikan secara langsung, iaitu beberapa peratus sebulan ([%] / bulan).