Pengenalan bateri kering.

- 2021-05-26-

Sel kering adalah bateri kimia yang menggunakan elektrolit tampal untuk menghasilkan arus terus (bateri basah adalah bateri kimia yang menggunakan elektrolit cair). Ia dibahagikan secara kasar kepada bateri primer dan sekunder. Mereka adalah sebahagian daripada kehidupan seharian. Bahagian tengahnya biasanya digunakan, juga bateri ringan. Mereka boleh digunakan pada banyak peralatan elektrik.

Bateri kering biasa adalah bateri seng-mangan (atau bateri karbon-zink, atau sel Leclanché kering).

Bateri kering adalah bateri utama dalam sumber tenaga kimia dan merupakan sejenis bateri boleh guna. Oleh kerana elektrolit peranti bekalan kuasa kimia jenis ini adalah sejenis pasta yang tidak dapat dialirkan, ia dipanggil bateri kering, yang relatif dengan bateri dengan elektrolit yang dapat mengalir. Bateri kering tidak hanya sesuai untuk lampu suluh, radio semikonduktor, perakam pita, kamera, jam elektronik, mainan, dll., Tetapi juga untuk pelbagai bidang dalam ekonomi negara seperti pertahanan nasional, penyelidikan saintifik, telekomunikasi, navigasi, penerbangan, dan perubatan .

Bateri kering biasa kebanyakannya bateri mangan-zink, dengan batang karbon positif di tengahnya, campuran grafit dan mangan dioksida, dan lapisan gentian mesh. Mesh dilapisi dengan pasta elektrolit tebal, yang terdiri daripada larutan dan pati amonium klorida. Terdapat juga sedikit pengawet.

Lapisan terluar adalah silinder yang terbuat dari kulit zink logam, yang merupakan elektrod negatif. Pelepasan bateri adalah tindak balas elektrolit amonium klorida dan zink, dan muatan yang dilepaskan dilakukan oleh grafit ke batang karbon positif. Tindak balas elektrolit zink adalah Ia akan membebaskan hidrogen. Gas ini akan meningkatkan daya tahan dalaman bateri.

Mangan dioksida yang dicampurkan dengan grafit digunakan untuk menyerap hidrogen. Walau bagaimanapun, jika bateri terus berfungsi atau digunakan terlalu lama, mangan dioksida akan terlambat atau terlambat. Ia hampir tepu dan tidak dapat menyerap lagi. Pada masa ini, bateri akan kehilangan fungsinya kerana rintangan dalaman yang terlalu banyak dan arus keluaran yang terlalu kecil. Walau bagaimanapun, jika bateri dipanaskan atau dibiarkan selama beberapa waktu, gas hidrogen yang terkumpul di dalamnya akan dipanaskan dan dilepaskan. Lepaskan perlahan-lahan. Mangan dioksida juga telah dikurangkan dan dipulihkan, dan baterinya akan kembali kuat!


Persamaan kimia adalah: Zn + 2MnO2 + 2NH4Cl = ZnCl2 + Mn2O3 + 2NH3 + H2O

Jangan buang bateri kering! ! Jangan letakkan di atas api untuk membakar atau memanggang.