Apa kelebihan dan kekurangan bateri fosfat besi litium

- 2021-05-26-

Apa kelebihan dan kekurangan bateri fosfat besi litium
Bateri besi litium fosfat merujuk kepada bateri lithium ion yang menggunakan lithium iron fosfat sebagai bahan elektrod positif. Bahan katod bateri lithium-ion terutamanya merangkumi lithium kobaltate, lithium manganate, lithium nickelate, bahan ternary, lithium iron fosfat dan sebagainya. Antaranya, litium kobalt oksida pada masa ini adalah bahan katod yang digunakan pada kebanyakan bateri lithium-ion.

Kekurangan bateri fosfat besi litium
1. Ketumpatan paip elektrod positif bateri besi fosfat litium adalah kecil
2. Kekonduksian yang lemah, penyebaran ion litium yang perlahan, dan kapasiti khusus yang rendah semasa cas dan pelepasan yang tinggi.
3. Prestasi suhu rendah bateri fosfat besi litium adalah buruk.
4. Hayat bateri bateri fosfat besi lithium tunggal panjang, sekitar 2500 kali, tetapi jangka hayat bateri besi fosfat besi lithium tidak lama, biasanya sekitar 500 kali

Kelebihan bateri fosfat besi litium
1. Bateri besi lithium fosfat mempunyai jangka hayat yang panjang, dengan jangka hayat lebih daripada 25,000 kali. Dalam keadaan yang sama, bateri besi fosfat lithium boleh digunakan selama 7 hingga 8 tahun.
2, selamat digunakan. Bateri besi litium fosfat telah menjalani ujian keselamatan yang ketat dan tidak akan meletup walaupun dalam kemalangan jalan raya.
3. Pengecasan pantas. Dengan menggunakan pengecas khusus, bateri dapat dicas sepenuhnya setelah 40 minit dicas pada suhu 1.5C.
4. Bateri fosfat besi lithium tahan terhadap suhu tinggi, dan nilai udara panas bateri fosfat besi lithium dapat mencapai 350 hingga 500 darjah Celsius.
5. Kapasiti bateri besi fosfat litium besar.
6. Bateri fosfat besi litium tidak mempunyai kesan ingatan.
7. Bateri fosfat besi litium mesra alam, tidak beracun, tidak mencemarkan, mempunyai pelbagai jenis bahan mentah, dan murah.

Medan aplikasi bateri besi fosfat litium
1. Kenderaan elektrik berskala besar: bas, kenderaan elektrik, tarikan pelancong dan kenderaan hibrid, dan lain-lain;
2. Kenderaan elektrik ringan: robot industri AGV, troli pemungut PSB gudang, basikal elektrik, kereta golf, kereta bateri kecil, forklift, kenderaan pembersih, kerusi roda elektrik, dan lain-lain;
3. Alat elektrik: gerudi elektrik, gergaji elektrik, mesin pemotong rumput, dan lain-lain;
4. Kereta kawalan jauh, kapal, kapal terbang dan mainan lain;
5. Peralatan simpanan tenaga untuk penjanaan tenaga suria dan angin;
6. UPS dan lampu kecemasan, lampu amaran dan lampu pelombong (keselamatan terbaik);
7. Pasang semula bateri lithium 3V sekali pakai dan bateri isi ulang 9V nikel-kadmium atau nikel-logam hidrida dalam kamera (saiz yang sama);
8. Peralatan perubatan kecil dan peralatan mudah alih, dll.